הרב חגי לונדין  כז סיוון, תשפג16/06/2023


הקדוש ברוך נמצא אתנו תמיד. ולכן תפקידנו פשוט לחיות כמיטב היכולת בהווה, וה' יעשה הטוב בעיניו. והוא תמיד עושה טוב.

ישנן הרבה סיבות שרווק או רווקה יכולים לתלות בהן את האשמה מדוע הם עדיין לבד. לכל רווק ורווקה יש גם שלל יועצים, חברים ובני משפחה, שישמחו להסביר להם מדוע הם לבד ואיפה הם טעו. אבל לפני הכל ואחרי הכל חשוב לזכור שבעצם אתם אף פעם לא לבד. נכון שעדיין אין לכם משפחה משלכם אבל אתם לא בודדים. אלוהים אתכם כל הזמן. לא ניתן להתכחש שתקופת הרווקות היא תקופה קשה, אבל אסור שהתחושה הזו תגלוש למחוזות אפלים שכביכול כל עוד אנו לא נשואים אין טעם לחיים; שאלוהים לא נמצא כעת בחיים שלנו. בכל רגע נתון האדם נפגש עם אלוהים. במילים אחרות, בכל רגע נתון בחיי האדם ניתן לחוש תחושות
סיפוק, שמחה ויצירה. בניסוח זהיר ניתן לומר כי ההבדל בין חיינו לפני הנישואים ובין חיינו אחרי הנישואים הוא הבדל כמותי; מבחינה איכותית – גם לפני הנישואים וגם אחר הנישואים אנחנו באותו מקום – בעבודת ה'! זה לא שכעת, בעת הרווקות, אנו אומללים ואילו אחר הנישואים נהיה תמיד מאושרים. כבר כעת אנו מאושרים ממה שיש לנו, ושואפים להשלים את מה שאין לנו; ולאחרי החתונה נהיה מאושרים עוד יותר ממה שיש ונשאף להשלים עוד יותר את מה שאין לנו.

הנגזרת המעשית היא שבמקביל לזיהוי גורמים שמפריעים לנו להתחתן – עיקר האנרגיה בזמן הרווקות אמורה להיות מופנית לחיי ההווה. מציאת שמחה וסיפוק בחיינו כעת; בלימודים, בעבודה ובחברתיות; ולא לחיות 'בהמתנה' לחתונה. אל תגידו 'אני עובד כדי להרוויח כסף על מנת שאוכל לקנות דירה לאחר שאתחתן' או 'אני יוצאת עם חברות לבית קפה כדי לא להשתגע לבד הערב בדירה'; אלא – 'אני עובד כי אני מאמין, מוכשר ושמח בעבודה שלי, ובעזרת ה' גם הכסף הזה ישמש אותי בעתיד'; 'אני יוצאת לבית קפה כי אני נהנית לבלות עם החברות, ומי יודע? אולי גם מישהי שם תציע לי להכיר מישהו'. אוסיף גם הערה אישית: גם אני ביליתי ב'שוק הרווקוּת' כחמש שנים עד שהתחתנתי. פרק זמן לא-מבוטל (אמנם לא כמו אלה שנמצאים שם עשרים שנה אבל בכל זאת). במהלך התקופה הלא-פשוטה הזו שמתי לב, שאין דבר יותר מרתיע מבן /בת זוג שמשדרים מסכנות ביחס לחייהם הנוכחיים ותלותיות בהצלחת הקשר; מה שמכונה 'בלח"ים/ות' ('בחור/ה לחוצי חתונה'). לעומת זאת, כאשר אדם שמח בחייו, פעלתן, אופטימי, משוחרר מלחצים שבא ליהנות מעצם הקשר (או במילים אחרות אדם שיש אלוהים בחייו) – אזי באופן טבעי 'מחליקים' לשלב החתונה. לזה קוראים חז"ל: 'גאולה באה בהיסח הדעת'.

הקדוש ברוך נמצא אתנו תמיד. ולכן תפקידנו פשוט לחיות כמיטב היכולת בהווה, וה' יעשה הטוב בעיניו. והוא תמיד עושה טוב.