מערכת תמונות יהודיות  כח חשוון, תשפג22/11/2022


2,700 שנה לאחר שאבותיהם הוגלו מהארץ, בני המנשה חנכו בפעם הראשונה בית כנסת משלהם בישראל

בית כנסת ״אליהו הנביא״, הראשון אי פעם בישראל שמיועד לקהילת העולים של בני המנשה מהודו, נחנך בסוף השבוע האחרון בנוף הגליל. כ-150 מתפללים, מרביתם בני ובנות הקהילה, נאספו כדי להתפלל בו במהלך השבת האחרונה.

את היוזמה להקמת בית הכנסת הוביל ארגון ״שבי ישראל״ שפועל להעלאת בני המנשה וקליטתם בישראל למעלה מ-20 שנה, וזאת לאחר בקשות שהגיעו מבני הקהילה לצבי חאוטה, מנהל הקליטה של בני המנשה בארגון. בשיתוף עם ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, הוחלט על הקמת שני בתי כנסת בעיר. הראשון עבור בני המנשה שעלו ממיזורם, והשני עבור בני המנשה שעלו ממניפור (שתי מדינות
נפרדות בצפון מזרח הודו). בית הכנסת ״אליהו הנביא״ מיועד לעולים ממיזורם ובקרוב ייפתח בעיר בית הכנסת השני לעולים ממניפור.

בתוך כך, בני הקהילה בשיתוף עם נציגי ארגון ״שבי ישראל״, הקימו בשבועות האחרונים וועד לבית הכנסת הכולל רבנים ואנשי קהילה במטרה לנהל את בית הכנסת בכל הנוגע לזמני תפילות, חזנות, גבאות, דברי תורה, שיעורים וארועים. הרב של קהילת העולים ממיזורם, הרב שלומי אוריאל שמועסק על ידי שבי ישראל יסייע לבני הקהילה בשבתות ובארועים, וכן יעניק שעורי תורה והלכה. ארגון שבי ישראל מתכנן לפתוח במתחם בית הכנסת גם בית מדרש ומועדון קהילתי.

"פתיחת בית הכנסת הראשונה עבור בני המנשה בארץ ישראל הוא אירוע היסטורי ומרגש. בדומה לעדות יהודיות אחרות, גם לבני המנשה יש טקסים, מנהגים ומזמורים ייחודיים, ואנחנו שמחים שבני הקהילה שעלו לארץ יוכלו לקבל סופסוף בית כנסת משלהם כדי לשמר את המסורת שלהם״, מסר מיכאל פרוינד, המייסד ויו"ר של ארגון שבי ישראל.

"אנחנו מודים לראש העיר רונן פלוט ולתושבי העיר על קבלת הפנים החמה שהם מעניקים לעולים מבני המנשה, וכולי תקווה שפתיחת בית הכנסת הזה, שנקרא על שמו של "אליהו הנביא", שלפי המסורת יבשר לעם ישראל על הגאולה, יהווה נדבך חשוב בקליטתם של בני המנשה בארץ והשתלבותם בחברה הישראלית״, הוסיף.

על פי המסורת המועברת בין הדורות, חברי קהילת בני המנשה בהודו רואים עצמם כצאצאים של שבט המנשה, אחד מעשרת השבטים שגורשו מארץ ישראל בסוף תקופת בית ראשון, לפני יותר מ-2,700, שנים על ידי מלך אשור. מספרם נאמד כיום בכ-10,500 נפש. עד כה, כ-5,200 בני מנשה עלו לישראל תודות לארגון שבי ישראל, וכ-5,000 עדיין ממתינים בהודו להזדמנות לעלות לארץ.

ארגון "שבי ישראל" - הוא ארגון ללא מטרות רווח, שהוקם בשנת 2002 על ידי מיכאל פרוינד, עולה מארה"ב, הפועל לחיזוק הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות עם צאצאי יהודים ברחבי העולם. הארגון פעיל במדינות רבות בעולם ומסייע לקהילות שונות, ביניהן צאצאי האנוסים (בספרד, פורטוגל, אמריקה הדרומית ומקומות אחרים), היהודים הסובוטניקים שברוסיה, יהודי קאייפנג (צאצאי הקהילה המתבוללת בסין), היהודים הנסתרים בפולין, קהילת "בני מנשה" בהודו ועוד. מידע נוסף על הארגון באתר: www.shavei.org